Un articol cu esență…de parfum

Așa cum am spus în mai multe rânduri, încerc, cât de des posibil, să citesc, să mă documentez despre lucrurile care îmi plac. M-am gândit că informațiile pe care le aflu sunt de interes pentru mai multe persoane, astfel că am decis să scriu periodic despre un subiect pe care eu îl consider interesant.

Seria pe care vreau să o încep debutează cu un mic studiu despre parfum. Știți și voi, acel ingredient pe care îl ocolim atunci când vine vorba de cosmetice si de care parcă nu ne mai săturăm atunci când decidem să îl folosim sub formă de spray.

Sper să nu vă plictisesc cu informațiile pe care le-am adunat despre acest subiect, însă trebuie să încep cu… începutul. Da, cu etimologia cuvântului “parfum”, care derivă din limba latina “per fumus” și înseamnă: “prin fum”. Bineînțeles, parfumul nu a apărut recent, ci a fost descoperit acum mii de ani, pe vremea Imperiului Roman, a Egiptului Antic, a Mesopotamiei si a Imperiului Persan. Acesta era folosit nu numai în scopuri de igienă personală, ci și pentru curățare, în cadrul ceremoniilor și ca un simbol al nobilimii. La un moment dat, se presupune că doctorii ar fi folosit parfumurile și în scopuri medicinale cum ar fi să trateze infecții și anumite boli mintale.

Și da, dacă vă vine să credeți, parfumul a fost, la un moment dat, un simbol al nobilimii. Cu mult înainte să devină un accesoriu banal la care toată lumea să aibă acces, parfumul era un produs care distingea păturile sociale din cauza faptului că aveau un preț ridicat si erau greu de procurat.

Despre prima persoana care a inventat parfumul nu se știe foarte multe lucruri, însă se banuiește că ar fi o femeie chimist pe nume Tapputi. De asemenea, printre primele ingrediente folosite în procesul de creare al parfumului se numără: scoarța de copac, diferite rădăcini din plante, frunze flori și seminte. Astăzi, din păcate, nu mai sunt folosite aceste ingrediente de sine stătătoare, ci mai degrabă esențe.

bundo-kim-ur2zmbseUIA-unsplashPhoto by Bundo Kim on Unsplash

Odată cu trecerea timpului, lumea parfumurilor s-a transformat intr-o industrie globală și a depășit cu mult etapa de artizanat de lux. Parfumul a trecut de la un element sacru la un accesoriu, de la un instrument de seducție la un remediu terapeutic. În zilele noastre, parfumul nu mai este o trăsătură a bogăției, dar acompaniază stilul de viață ca o expresie unică si originală a identității noastre.

Dacă vă induc în eroare toate modalitățile sub care este prezentat un “parfum” și nu știți ce să alegeți pentru a profita de acele elemente de calitate, m-am gândit să vă las și câteva detalii despre tipurile de parfum care există în comerț.

* eau de parfum (EdP) sau parfum de toilette (PdT) (vândută de obicei sub formă de „parfum” ): 10-20% compuși aromatici (de obicei ~ 15%); uneori numit „eau de parfum” sau „millésime”; parfum de toilette este un termen mai puțin obișnuit, cel mai popular în anii ’80, care este în general analog cu eau de parfum; Pe scurt, apă de parfum. După ce notele de vârf au dispărut, notele de mijloc sau notele de inimă ale unui parfum devin vizibile. Acesta este accentul care îl face perfect pentru a pulveriza pe păr sau îmbrăcăminte. (Aveți grijă cu țesături delicate, cum ar fi mătasea, deoarece acestea pot păta.) Concentrația uleiurilor este de peste 15%, ajungând uneori până la 20%. Deoarece este mai puțin intens decât extractul de parfum, este și mai ieftin, dar de obicei durează bine și se vinde în dimensiuni mici.

* apă de toaletă (EdT): 5-15% compuși aromatici (de obicei ~ 10%);  Uneori folosit pentru a descrie aceeași concentrație ca și colonia,  poate conține până la aproximativ 10% esență aromatică. Notele de vârf – primul parfum degajat de un parfum – sunt dominante, ceea ce îl face răcoritor atunci când este aplicat, dar se evaporă și se estompează destul de repede. Eau de toilette și colonia sunt cele mai populare forme în care se vinde parfumul și sunt potrivite pentru vară.

* eau de Cologne (EdC): 3-8% compuși aromatici (de obicei ~ 5%). Apă de colonie. Aceasta tinde să conțină aproximativ 7% esență dizolvată în alcool de 60º sau 70º. Este răcoritor, delicios pe vreme caldă și, deoarece nu durează mult, poate fi reaplicat direct pe piele. Acesta tinde să fie comercializat în dimensiuni mari de până la 200 ml și este adesea aplicat prin spray.

*eau fraiche: produsele vândute sub formă de „mists” și alți termeni imprecisi. În general, aceste produse conțin 3% sau mai puțini compuși aromatici și sunt diluate cu apă și nu cu ulei sau alcool.

Eau de Cologne eliberează rapid fragrance-ul și are o durată de aproximativ 2h, eau de toilette în jur de 2-4h, iar parfumul poate avea o viață de până la 6 ore.

nadia-cortellesi-xBbiOJqd7Mg-unsplashPhoto by Nadia Cortellesi on Unsplash

« One who masters scents, masters the heart of Humanity » Patrick Süßkind

Cum aplicăm parfumul? Ei bine, nu în cantități industriale. Bine, aceasta este doar o remarca personală. Trecem și la lucruri serioase imediat. Teoretic, în cultura vestică, parfumul se aplică “acolo unde ai pulsul”, în zone cum ar fi în spatele urechii, la baza gâtului, în partea interioară a încheieturii, cotului și genunchiului. Teoria în spatele acestei idei ar fi că pulsul va încălzi parfumul, iar mirosul acestuia va persista o perioadă îndelungată de timp. Sophia Grojsman, parfumier, menționează faptul că cel mai indicat loc ar fi genunchiul pentru că mirosul va urca lent înspre partea superioară a corpului. Well, never tried that.

Cu toate acestea, industria parfumurilor încurajează aplicarea mai multor tipuri de parfum în diferite momente ale zilei pentru că, în funcție de intensitate, acestea vor asigura un miros plăcut pe tot parcursul zilei. Produsele care au un miros delicat, cum ar fi gelurile de duș și loțiunile de corp sunt recomandate în prima parte a zilei, urmate de un eau de toilette în a doua parte a zilei și finalizând cu parfumul aplicat în zonele cu puls pe timpul serii.

Pe lângă aceste aspecte, important de știut este faptul că același parfum poate interacționa diferit pe pielea mai multor persoane. Perceperea mirosului poate avea factori ca dieta, medicamentația și chiar nivelul de hidratare al pielii. Astfel că o piele mai puțin hidratată va păstra mult mai puțin aroma decât o piele hidratată.

Ingredientele care compun parfumul se pot degrada dacă acesta este păstrat în conditii neprielnice cum ar fi în prezența căldurii sau a luminii. Și capacul are rolul său, deci nu țineți parfumul fără capac.

Sunt sigură că ați ajuns pe site-uri ale unor branduri care vând parfumuri la prețuri mult mai ridicate dcât cele cu care suntem obișnuiți. Aici intervine diferența dintre parfumurile de designer și parfumurile de nișă.

*Parfumurile de designer sunt ceea ce veți vedea în majoritatea magazinelor. Aceste parfumuri, realizate de companii precum Armani, Chanel, Burberry și alte mărci de designeri, costă între 25 și 150 de dolari sticla. Aceste parfumuri tind să fie produse în masă și sunt concepute pentru același scop: consumul în masă. Ele sunt create pentru un public larg și sunt de obicei mai sigure (ceea ce înseamnă că nu au reacții puternice). De asemenea, acestea tind să fie fabricate din materiale mai ieftine pentru a economisi costurile și a permite producția de volum. Un fel de fast-fashion și aici, varianta frumos mirositoare.

*Parfumurile de nișă sunt obținute din ingrediente mai scumpe / de calitate superioară (de obicei). Acestea sunt parfumurile create de artiștii din industrie, făcute pentru un client mai …. selectiv care dorește să poarte ceva distinct, îndrăzneț sau unic. Aceste parfumuri nu vor avea întotdeauna atracția universală a unui parfum de designer.

william-bout-TY4QMCrS6P4-unsplashPhoto by William Bout on Unsplash

“You are never fully dressed without perfume!” C. JoyBell C.

Prețul este, de obicei, determinat de cantitatea de concentrat de ulei parfumat care se regăsește în parfum. Deși, de cele mai multe ori, ceea ce plătești este costul de marketing și imaginea asociată unei mărci, mai degrabă decât costul materiilor prime care au fost folosite în crearea parfumului .

Ați auzit până acum de Roata Parfumului? Este o diagramă circulară care arată relațiile inferioare dintre grupurile olfactive bazate pe asemănări și diferențe în mirosul lor. Grupurile care se învecinează sunt implicate să împărtășească caracteristici olfactive comune. Roata de parfum este frecvent utilizată ca instrument de clasificare în enologie (știință care se ocupă cu vinificația și cu studiul produselor derivate ale viei și ale vinului)

 

Perfume-wheel

FUN FACT: Mărci importante creează parfumuri care sunt parte știință și parte marketing. Au un fragrance familiar tuturor parfumurilor lor. Parfumurile Ralph Lauren, de exemplu, sunt făcute pentru a crea o familie de parfumuri familiare. Dacă ați purtat unul timp de un deceniu, cele mai noi parfumuri Polo ar trebui să vă insufle familiaritatea, chiar dacă nu este același parfum cu care sunteți obișnuiti.

laura-chouette-saK63e72RMU-unsplashPhoto by Laura Chouette on Unsplash

Mai pot continua cu un FUN FACT? Chanel no. 5. Probabil unul dintre cele mai cunoscute parfumuri ascunde câteva detalii chiar surprinzătoare. S-a spus că Chanel a ales cea de-a cincea probă pe care i-a prezentat-o Beaux (ERNEST BEAUX, celebru parfumier) și a creat parfumul Chanel N° 5. Este nevoie de o tonă de flori pentru a produce un kilogram și jumătate din acest “absolut” (un ulei concentrat, puternic aromat, utilizat în parfumerie). În inima N° 5 se află ylang-ylang-ul recoltat din Madagascar și Mayotte, May Rose, o floare care înflorește doar trei săptămâni pe an și iasomia de la Grasse – cel mai luxos ingredient brut din lume. Cum a ajuns faimos parfumul Chanel no. 5 puteți citi aici

Te-ai întrebat vreodată de ce mirosul parfumului se schimbă pe parcursul zilei? Acest lucru se datorează notelor de vârf, de mijloc și bază într-un parfum. Un parfum este o compoziție foarte complexă de note de top, note de inimă și note de bază. Notele de vârf sunt cele mai delicate și nu durează de obicei foarte mult timp. Notele de inimă tind să fie pe bază de plante, flori și condimente, care durează mai mult decât notele de vârf, dar  in real life, veți putea mirosi notele de bază cel mai mult. Notele de bază sunt compuse de obicei din lemn, chihlimbar și mosc.

FUN FACT: Știți că puteți urma o carieră în crearea parfumului și evaluarea senzorială? Yes, this is a job. Mai multe puteți citi aici.

Cursurile se țin în Grasse, un fel de inimă a industriei parfumurilor. Grasse (situat în Franța) este un oraș de 51.000 de oameni, situat ideal între mare și munți, în acea minunată țară interioară a „Coastei de Azur”, la numai 17 kilometri de Cannes și la 35 de kilometri de Nisa. În ceea ce privește activitatea sa principală, autorul francez Francis de Croisset, când a vorbit despre Grasse, a spus că „Grasse este singurul oraș din lume în care cuvântul fabrică („ usine ”) este poetic.Nu întâmplător acest oraș, un vechi centru comercial, a devenit leagănul industriei de parfumuri. De fapt, această regiune a beneficiat întotdeauna de condiții ideale pentru producerea florilor și a produselor lor: în primul rând, un climat foarte favorabil, cu temperaturi moderate, perioade lungi de soare și perioade scurte de ploaie; în al doilea rând, pământul este bogat în aluviuni, rezultând un sol foarte fertil; și, în sfârșit, calitatea și caracterul oamenilor care trăiesc aici, care sunt în același timp muncitori ambițioși și înzestrați cu o imaginație minunată.

Bineînțeles, puteti participa la diferite workshop-uri sau puteți vizita uzinele de parfum din Grasse. Sunt sigură că la cea mai mică căutare pe Google veți găsi o multitudine de variante. Eu am vizitat Grasse acum 15 ani. Nu îmi mai amintesc exact fabricile vizitate, însă nu am uitat mirosul puternic ce m-a însoțit pe tot parcursul vizitei. Pozele sunt undeva într-un album din biblioteca de acasă…

Pe final, voiam să mai spun câteva cuvinte despre OUD, o esență pe care eu am descoperit-o de curând (where have you been all my life?). Oud este unul dintre cele mai scumpe și mai dorite ingrediente de parfum din lume. Are un miros puternic de mosc și a fost folosit de secole în India, Asia de Sud-Est și Orientul Mijlociu. Astăzi, mulți parfumeri din Occident îl folosesc ca bază pentru a crea niște parfumuri uimitoare pentru bărbați și femei. Cunoscut drept „five thousand dollar per pound scent”, Oud sau Oudh este de departe unul dintre cele mai scumpe ingrediente de parfum in stare cruda din lume. Cunoscut și sub denumirea de agarwood, acest ulei esențial este extras din lemnul rășinos infectat cu ciuperca din arborele de agar, care se găsește în primul rând în pădurile dense din Asia de Sud-Est, India și Bangladesh. Este extras fie prin distilare din lemn, fie prin topirea rășinii.

Am găsit informați pe mai multe site-uri, am citit-o de la cap la coadă și am scos esența (get it?). În cazul în care vreți să continuați research-ul…

Istoria parfumului si a apei de colonie

Istoria parfumului

Industria parfumului in Grasse

Scoala de Parfumier

Cum alegem parfumul

Despre OUD, ca esență

O listă cu parfumuri scumpe

Încă o listă cu parfumuri scumpe

 

Yours truly,

Flav

Leave a comment